HOLLAND-BIKES    Mobility specialists   
 
Tel:  0226  354535
 
Tel:  +31 226  354535
Home & startpagina Prijslijst Bestelformulier Verzendkosten Contactadressen E-Mail
Fietsles:

 

Tips en trucs voor oefenen en fietsen op een driewielfiets :  

(Vrijwilliger/begeleider/familie: ervaar het eerst zelf voor dat u les/advies gaat geven)

 

- Fiets eerst op de parkeerrem zetten zodat ie niet voor- of achteruit kan. Stuur en zadel goed (laten) afstellen.

- Til uw voet naar de andere kant zodat uw voeten aan weerskanten van de fiets staan. Zet uw sterkste been op het laagste pedaal en neem plaats op het zadel. 

- Ontspannen op 't zadel zitten ("alsof u in de auto zit"), voeten op de pedalen. Kijk voor u uit, niet naar beneden, niet naar 't stuur.

- Een trucje om in het begin te voelen dat u echt niet omvalt, is om als u zo rechtop zit het stuur los te laten en uw beide armen even over elkaar te doen. Daarna pakt u het stuur natuurlijk weer vast.

- U oefent steeds in de kleinste versnelling, op wandeltempo.

- Langzaam trappen, alleen maar sturen, hou uw vingers steeds aan de rem ! Als u denkt “Oei !”, remt u direct en stopt even.

- Blijf rechtop zitten, niet meehangen, ook niet met benen.

- Knien bijeen vooral in de bocht, dan blijft u beter rechtop.

- Hou de voeten steeds op de pedalen, ook als u remt/stilstaat.

- Regelmatig tussendoor even remmen en voeten niet op de grond zetten om eraan te wennen dat u niet omvalt.

- Rij zo haaks mogelijk stoepranden op en af. Nooit schuin !

- Pauzeer vooral in het begin heel regelmatig, schud de schouders los en babbel wat om te ontspannen van de stress die het onnatuurlijke gevoel geeft. Oefensessies hoeven niet veel langer dan 20 min of 30 min te duren omdat door de spanning vermoeidheid snel toeslaat. Beter vaker dan te lang.

- Naarmate u vaker opstapt, merkt u al (kleine) vorderingen.  Besef dat u niet de enige bent. Iedereen die altijd gefietst heeft, moet afleren om het evenwicht te willen bewaren en erop leren vertrouwen dat de fiets niet omvalt. Dat grote voordeel voelt eerst heel onnatuurlijk.

- Als u afstapt en ernaast loopt, dan komen de kuiten al snel tegen de achterwielen aan. Daarom kunt u beter bij de geringste verplaatsing gewoon op de fiets (blijven) zitten.

- Als u na oefening naar huis gaat op uw gewone tweewieler vergt dat meteen weer uw "oude" evenwicht. Loop na oefening daarom een straatje om naast uw fiets voordat u er weer opstapt.  Onderschat het verschil niet.

 

Als u erg onzeker bent of blijft, oefen dan eerst met het trappen van niet meer dan 1 pedaalslag waarna u remt en stilstaat. Even op adem komen. Dan pas weer een pedaalslag waarna u weer remt/stopt en ontspant.  Dat steeds herhalen. Vergeet niet voor u uit te kijken daar waar u naartoe gaat.  U gaat pas verder met een volgende pedaalslag als u het stuur en uzelf weer goed onder controle heeft.

Dit geeft u rust en u oefent alvast het allerbelangrijkste: sturen en remmen.  U merkt vanzelf dat het, iedere keer dat u weer opstapt,  gemakkelijker wordt. De spanning gaat verdwijnen.

Bijna alle driewielfietsen kunnen worden uitgevoerd met trapondersteuning die het nemen van hellingen vergemakkelijkt.

In steeds meer plaatsen geven vrijwilligers gratis rijlessen.

Probeer de fiets altijd eerst voldoende uit voordat u tot aanschaf overgaat. Doe dat bij voorkeur buiten, want binnen is de vloer vaak zo glad dat het oefenen niet realistisch is. Buiten zult u voelen dat het wiebelt omdat de straat nooit effen is voor de twee achterwielen. Daar zult u aan wennen.

Als u op de weg rijdt, neem dan de ruimte. Rij niet in de goot want dan fietst u vaak te schuin. Als uw vertrouwen op de fiets (weer) toeneemt en u de ruimte neemt, dan merkt u dat het verkeer meer rekening met u houdt omdat de fiets (respectabel) breed is.

Het is eigenlijk vanzelfsprekend dat u op zo'n fiets daar gaat rijden waar u zich vertrouwt. U zult dus eerst de plekken zoeken waar u zich het veiligst voelt. Dat breidt zich vanzelf uit naarmate je vertrouwen toeneemt.

Lukt het niet na een paar keer? Dat is heel normaal. Oefen nog even door. Al doende, komt de ontspanning op gang.

 

Soms lukt het niet. U voelt zelf wel of u zich teveel geweld aan doet met oefenen. Dan hoeft u er geen spijt van te hebben want u heeft het wel geprobeerd en u bent een hele ervaring rijker. Toch?

 

Waarom voelt het eerst raar en waarom oefenen en oefentips?

Op de driewielfiets moet je afleren om je evenwicht te willen bewaren en als je altijd gefietst hebt, voelt het feit dat je niet omvalt eerst heel onnatuurlijk. Iemand die nooit gefietst heeft, rijdt er zo op weg omdat die niet heeft geleerd te balanceren. Dat balanceren doen we onbewust. Dat moet je afleren. Met oefenen went dat vanzelf. Het eerste onnatuurlijke gevoel geeft spanning en je moet op de driewielfiets juist leren ontspannen. Al doende komt het vertrouwen dat je niet omvalt op gang en ontspan je. De een kan dat sneller dan de ander maar bijna altijd lukt het, als je maar weet dat je heel rustig moet beginnen.

Zo langzaam mogelijk beginnen dus, trapje voor trapje. Direct veelvuldig even remmen en stoppen om er (vooral onbewust) aan te wennen dat je niet omvalt. Het is heel belangrijk om naar voren te blijven kijken waar je heen wilt. Net doen alsof je in de auto zit, dan kijk je ook niet naar het stuur of op de motorkap. Je blijft rustiger en ontspant als je naar voren kijkt. En zodra er iets niet goed voelt, dan direct remmen en even stoppen. Niks aan de hand. Stuur goed zetten en naar voren kijken en dan weer een stukje. Al doende en door herhaling, went het vanzelf.

Dat de fiets eerst “trekt”, is normaal. Enerzijds doe je dat in het begin onbewust zelf omdat je automatisch (onbewust) nog wilt balanceren, maar anderzijds gebeurt het ook op de weg die altijd iets afloopt naar de kant. Soms zie je dat niet eens maar je voelt het wel omdat de fiets mee wil met het wegdek richting de goot. Voor de twee achterwielen zoek je de meest vlakke ondergrond en daarom moet je wat meer ruimte nemen op de weg. Dan trekt de fiets minder en hoef je minder bij te sturen. Later voel je dat niet meer want dan je eraan gewend. Alleen maar sturen dus en naar voren kijken en bij “oei” direct remmen. Even stoppen, niets aan de hand. Stuur in de goede richting zetten en en langzaam verder.

Je merkt het verschil (eerst) ook goed in een bocht. Als je naar rechts gaat, trekt de fiets meer dan wanneer je naar links gaat. Dat komt omdat je naar links altijd  een grotere bocht maakt en dus op een vlakkere ondergrond blijft. Naar rechts zit je al dichtbij de goot en loopt het schuiner af. Daarom ook de bocht naar rechts wat ruimer nemen.

U bent niet de enige ! Iedereen moet er even aan wennen. Maar al doende verandert de eerste spanning vanzelf in ontspanning en gaat alles weer helemaal automatisch.

Als er nog vragen zijn, weet u ons te vinden.

 

HOLLAND-BIKES
Groene Wuiver 3
1718LM  Hoogwoud

Nederland 
 
[KLIK HIER VOOR DE ROUTE] 
[de route als PDF bestand]


RABOBANK:
IBAN:
BIC:


1614.70.106       Hoorn
NL07rabo 0161 4701 06
RABONL2U
  Tel:
Fax:
Mail:
Site:
+31(0)226 354535 
+31(0)226 359 614 
mail@holland-bikes.nl
www.holland-bikes.nl

ING bank:
IBAN:
BIC:

4542854    
NL79 INGB 0004 5428 54
INGBNL2A

 

Bezoek aan ons kan uitsluitend na afspraak per mail of telefoon.

BTW:
K.v.K. Hoorn:

NL818444423B01
37135685

  

Leveringsvoorwaarden van Holland-bikes         mail@holland-bikes.nl

Prijzen zijn in euro's () af magazijn/showroom en inclusief de Nederlandse btw Prijswijzigingen, zet of drukfouten voorbehouden.

Garantie 24 maanden, uitgezonderd de slijtagegevoelige onderdelen.
Uitsluitend kontante betaling. Alle aanbiedingen zijn geldig zolang de voorraad strekt. Bestellingen uitsluitend schriftelijk, per fax of e-mail  
Niets van deze site mag gebruikt of gekopieerd worden zonder onze schriftelijke toestemming. en Holland-bikes